::::: ::::: --- Audio ---
A népművészet a 20. századi magyar divattörténet legkülönbözőbb korszakaiban jelentett ihlető forrást a tervezők számára. Az 1930-as években Tüdős Klára tervezett többek között sárközi és matyó hímzésmotívumok felhasználásával „magyaros” ruhákat. Munkáival komoly nemzetközi szakmai és üzleti sikereket ért el.
Az 1970-es években Bakó Ilona és Sárváry Katalin tervezett a parasztingek szabásvonalából kiinduló modern ruhákat. Ebben a korszakban széles körben hódított a kékfestő minták gyári utánzása, továbbá kedvelt díszítő elem volt kabátokon, mellényeken a posztó szűrrátét. Madarász Kathy Margit szintén népi motívumokból építkezve alakította ki egyéni karakterű ruháit.
Mészáros Éva kezdeményezésére az 1990-es évek elejétől Modern Etnika címmel kiállítás sorozat jött létre, amely összefogta és nemzetközi színtérre segítette a népi ihletésű ruhatervezéssel foglalkozó alkotókat.
Napjainkban a divattervezők legfiatalabb nemzedéke készít népi motívumokra épülő terveket, elsősorban a Gombold újra! pályázathoz kapcsolódva.
Mészáros Éva: Matyó ruha és kabát
(a művész tulajdonában)
Kézzel varrt fekete tüllruha velúrbőr rátéttel. A ruha színvilágában utal a mezőkövesdi viseletben divatos feketére. Formailag visszaadja a puffos ujjú litya és a hendergős aljú szoknya együttesének jellegzetes sziluettjét. Anyagválasztásával a merev, keményített formákat dolgozza fel. A rövid ujjak végén és a derékon, az eredetileg hímzett részek helyén bordó, lila, kék, zöld bőrpántokra redukálódott applikációk jelennek meg. A szoknyarészen, a surc ragyogójának magasságában, velúrbőr pünkösdi rózsák helyettesítik a hímzést. Dominálnak a kedvelt tüdőszín árnyalatai. Kézzel varrt fekete tüllkabát velúrbőr bőrrátétekkel. A kabátka a matyó hímzések színskálájának absztrahált felidézése. Dominál a piros, a tüdőszín, narancssárga és a lila. A bársonyos velúr bravúros jelzése a belina gyapjúnak.
Mészáros Éva: Kalotaszegi kosztüm
(a művész tulajdonában)
Nyersselyem kosztüm pliszírozott blúzzal. A kalotaszegi bujka szabását követi az elöl nyitott, egyenes hátú, állógalléros kosztümkabát. Kerek behúzott gombjai a bőrpitykéket váltják ki. Eleje és ujja vége szögletesen, dúsan beszegett. A fonatos selyemszalagszegések tetejére félkaréjos muszlinrózsarátétek kerültek.
Madarász Kathy Margit: Öltözék makói párnavég ihlette motívummal II.
(a művész tulajdonában)
Háromrészes, kézzel varrt lenvászon kosztüm. Az ing íves nyakkivágással, gallér nélkül záródik, végig gombos, alja egyenes. Bő, háromnegyedes ujja vállán és a kézelőn keresztben levarrt rakással, hamis darázsolással szűkített. A hosszú szoknya egyenes szabású, oldala térdtől lefelé nyitott, szaténszalaggal körbeszegett. A mellény egyenes, csípőig ér, anyagában természetes, rusztikus puhaszövet. Eleje felül és alul hegyesen befelé tart, gombolással záródik, teljes egészében díszített. A makói párnavég ihlette minták többféle díszítőtechnikával jelennek meg. Az előnyös, testaránykövető díszítmény a mell magasságában szép ívet, a derékon szűktávú övet, a lábakon hosszú vonalakat rajzol.
Gyöbölyös Márta: Virágvasárnap II.
(a művész tulajdonában)
Kézzel varrt, nyers színű juhbőr kabátka. Szabását tekintve elöl nyitott, egyenes hátú, rövid derekú. Díszítménye az elejére szimmetrikusan szerkesztett, velúrbőrből kivágott, aranyszállal felvarrt és hímzett torockói szűcsmotívum.
Madarász Kathy Margit: Öltözék mezőségi párnavég ihlette motívummal I.
(a művész tulajdonában)
Kézzel varrt, kék vászonruha. Szabása bonyolult, több darabból összeállított, sok részlettel tagolt. Klerikális jellegű egyenes eleje és hátrésze külön sávot képez a türkiz kék egy sötétebb árnyalatából, oldalt mintha övpántok fognák össze. Oldalába hosszú, bő ujjak és szedettes szoknyarész került. Az ujjak végén a kék és a zöld árnyalatait variáló bársonypántok és -szalagok magas mandzsettává állnak össze. A középső stólán farkasfogas, geometrikus vonalrendű, a hosszanti középtengelyre felépített rátét bontja ki egy mezőségi minta motívumait, az eredeti párnavégekhez hasonlóan kék színnel.
Göbölyös Márta: Virágvasárnap I.
(a művész tulajdonában)
Fekete vászonruha, kézzel varrt juhbőr mellénnyel. A piros melényke a bőr forgatása által kétkomponensű, a velúr és nappabőr részek lila cérnás összevarrása, mint hímzés is funkcionál. A mell és a háti bőrök virágdíszítése, velúrapplikáció. A karmazsin rátétbőr középpontosan elhelyezett, élénk lila pamutfonallal felvarrt és hímzett. Bőrpitykéi szironyozottak.
Madarász Kathy Margit: Szárnyas ruha mosoni lepedővég ihlette dísszel
(a művész tulajdonában)
Kézzel varrt, fekete bársonyruha. Mélyvörös szatén- és puha kasmírbetétek oldják a hosszú ruha zártságát. Háromnegyedes, bő, fekete matt vászonujja határozott formaként ütközik, a szögletes, tükörbársony ruhatesttel. A finom dekoltázst széles, vállra boruló, derékvonalba hegyesen betűzött sálgallér övezi. Reneszánsz vonásként csak elől derékban vágott a kompozíció, oldala és háta egy darabból szabott, egyenes. A 17. századi Moson megyei lepedővég ihlette motívum a mellrészen jelenik meg. A körbeöltött szatén rátétekből kialakított, egy tőből kinövő tűzliliom elrendezése középtengelyes, nagy mintájú, az eredeti rábaközi lepedőszélekhez hasonlóan vörös színnel készült. A szintén vörös pántokkal szegett gallérszárnyak, mint kinyitott oltár táblák keretezik.
Pálffy Szilvia–Szűcs Teréz: Elfelejtett szépség, Forgotten beauty
(a művészek tulajdonában)
Élénk színű sávokkal mustrázott natúr lenvászon ruha és farmer redingot együttese. A pruszlik jellegű karcsú kabátka eleje nyitott, csípőig érő, hátul íves, legyezős szoknyarésszel szabott. Kis álló gallérja és alja szép ívére fehér pamutszegély lett tűzve. Hosszú, szűk ujjai vállban magasan, hegyesen emeltek. A szabásvonalak mentén fehér cérnás tűzések, melyek a mellrészen hosszanti irányban hangsúlyos mértanias, lajtorjás díszítménnyé állnak össze. Hátán óarany selyemcérnával hímzett tulipán. Az ujjatlan, pántos ruha mélyen, szögletesen dekoltált mellrésze kicsiny, színes virágokkal hímzett, háta nincs. A szoknya több részből szabott, bő alja hullámos, váltakozó hosszal zár. Oldalában egy-egy fodorba szedett, fehér vászonbetét egymás feletti sorokba rendezve, mint alsószoknya jelenik meg.
Pálffy Szilvia–Szűcs Teréz: Ethnic-geometric
(a művészek tulajdonában)
Farmer és királykék vászon miniruha. Rövid ujjával egybeszabott, csapott vállú felsőrésze farmer. Mellrészén saját anyagából kiemelt, kék vászonnal bélelt, plasztikus nagy szív. A derékrész érdekessége a rövid, királykék dupla szoknya, mely egy merev karéjjal kiegészülve, csípőben gömbölyíti az alsótestet. A térd felett arasznyi farmer passzében végződik. A szabás mai trendnek megfelelően rafinált, a test vonalát a merev anyagok nem szűken, hanem enyhén zsákosan követik. Az egész kompozíció mint nagy tulipán értelmezhető.
Mészáros Éva: Filcruha
(a művész tulajdonában)
Piros filcruha szűr aszajról származó, fekete lakkvászonból kivágott, applikált szegély mintával.
Mészáros Éva: Filcruha
(a művész tulajdonában)
Világos színű filcruha, suba tányérról származó, fekete lakkvászonból kivágott, applikált bokorvirágmintával.